Obserwacja i badania wskazują, że dzieci używające piłek do siedzenia w klasie wykazywały poprawę koncentracji i mniejszą potrzebę ruchu akceptując pozycję siedzącą. (Illi 1994; Witt & Talbot 1998).Wiele doniesień naukowych pośrednio potwierdza sens zalecania piłek terapeutycznych, jako siedzeń dla dzieci z ADHD i Zaburzeniami Integracji Sensorycznej. Jednak badania Denis Lynn Schilling, Kathleen Washington, Felix F. Billingsley i Jean Deitz (2003) wprost wskazały na zasadność stosowania piłek terapeutycznych jako siedzeń dla dzieci z ADHD i Zaburzeniami Integracji Sensorycznej. Autorki badań (D. Lynn i inni 2003) obserwowały, że dzieci siedzące na piłkach nie potrzebowały tak często wstawać jak te, które siedziały na krześle, jednocześnie nauczyciele odnotowali poprawę koncentracji uwagi. Kolejnym efektem stosowania piłki do siedzenia w klasie było zwiększenie ilości pisanego tekstu podczas lekcji.